Summary
Background
Open and direct communication (“speaking-up”) about errors, bypassed safety rules
and risky behaviours among hospital staff is required to avoid patient harm, and it
is an essential characteristic of an established safety culture. In German-speaking
countries, little is known about speaking-up behaviour among health care professionals
(HCPs) in hospitals.
Method
Safety concerns and speaking-up behaviours among HCPs of nine oncological units of
eight hospitals were assessed using a self-administered survey. A vignette was embedded
to assess hypothetical speaking-up and its predictors. The association of hierarchical
position and speaking-up was investigated. 1,013 physicians and nurses completed the
survey (65 % response rate).
Results
53 % of the HCPs reported having concerns about patient safety at their unit, “sometimes”,
“frequently”, or “very frequently”. Colleagues bypassing important safety rules at
least “sometimes” were reported by 30 %. A considerable fraction of responders reported
episodes of withholding of voice. Nearly 20 % said they did not communicate safety
problems at their unit at least sometimes. 73 % of higher-ranking staff and 60 % among
those at lower ranks said they had never withheld information which could have reduced
threats to patients (OR = 1.8, p ≤ 0.001). Many responders felt that speaking-up is often difficult and challenging.
32 % responded that they would not speak-up about a missed hand disinfection towards
a colleague assessing the wound of a recently operated oncological patient.
Conclusions
HCPs in hospital frequently experience safety concerns and often withhold them. An
important resource for better patient safety is lost. The development of interventions
to improve speaking-up culture is warranted.
Zusammenfassung
Hintergrund
Eine offene und direkte Kommunikation („Speaking-up“) über Fehler, übergangene Sicherheitsregeln
und risikoreiche Verhaltensweisen zwischen Mitarbeitenden im Krankenhaus ist zentral,
um Patienten vor Schäden zu schützen und ein wesentlicher Aspekt einer etablierten
Sicherheitskultur. Bislang ist im deutschsprachigen Raum wenig über das Speaking-up
Verhalten von Mitarbeitenden im Krankenhaus bekannt.
Methode
In einer schriftlichen Befragung untersuchten wir Sicherheitsbedenken und Speaking-up
Verhalten unter Mitarbeitenden neun onkologischer Abteilungen von acht Krankenhäusern.
Mit einer Fallgeschichte untersuchten wir Prädiktoren für das hypothetische Speaking-up.
Der Zusammenhang zwischen Speaking-up und hierarchischer Position wurde analysiert.
1’013 Ärztinnen, Ärzte und Pflegefachpersonen beteiligten sich (Rücklauf: 65%).
Ergebnisse
53% der befragten Fachpersonen gaben an, „manchmal“, „häufig“ oder „sehr häufig“ konkrete
Bedenken zur Patientensicherheit auf ihrer Abteilung zu haben. Die Nicht-Einhaltung
von wichtigen Sicherheitsregeln durch Kollegen berichteten 30% „manchmal“ und 13%
„häufig“ oder „sehr häufig“. Das Zurückhalten von Sicherheitsbedenken wurde von einem
substantiellen Anteil der Befragten berichtet. Knapp 20% berichteten, mindestens „manchmal“
mögliche Sicherheitsprobleme in ihrer Abteilung nicht anzusprechen. Unter den Personen
mit Leitungsfunktion haben 73% noch nie Hinweise verschwiegen, die möglicherweise
eine Gefahr für Patienten reduziert hätten, während es unter den Personen ohne Leitungsfunktion
60% waren (OR = 1.8, p≤0.001). Das Speaking-up empfindet ein erheblicher Teil der Befragten als schwierig
und herausfordernd. 32% der Befragten gab an, dass sie einen Kollegen nicht auf die
ausgelassene Hände-Desinfektion bei einer frisch-operierten onkologischen Patientin
hinweisen würden.
Schlussfolgerungen
Mitarbeitende im Spital haben häufig Sicherheitsbedenken, sprechen diese aber oft
nicht an. Dadurch geht ein wichtiges Potential zur Verbesserung der Patientensicherheit
verloren. Die Entwicklung von Interventionen zur Förderung der Speaking-up Kultur
ist eine wichtige zukünftige Aufgabe um diese Ressource zu nutzen.
Schlüsselwörter
Keywords
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Article info
Publication history
Accepted:
May 18,
2016
Received in revised form:
May 18,
2016
Received:
April 28,
2016
Identification
Copyright
© 2016 Published by Elsevier Inc.